# Titulek Mediatyp Zdroj Strana Kategorie Publikováno
1. Senioři na silnicích Televize Události ČT1 4. 10. 2018, 19:23
2. Senioři na silnicích umírají čím dál více Tisk Blesk - Čechy 6 Společenské / Bulvár 5. 10. 2018
3. 16x vyšší riziko úmrtí při nehodě Tisk Aha! - regionální mutace Morava 10 Společenské / Bulvár 5. 10. 2018
4. Řidiči senioři jsou vychovaní, ale vadí jim počasí a kamiony Tisk Metro - Praha (+6 dalších) 10 Regionální zprávy 5. 10. 2018
5. Na silnicích přibývá smrtelných nehod seniorů Tisk Právo 8 Zprávy / Politika 5. 10. 2018
6. Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů Online parlamentnilisty.cz Zprávy / Politika 4. 10. 2018, 17:45
7. Podíl obětí dopravních nehod v seniorském věku roste Online halonoviny.cz Zprávy / Politika 4. 10. 2018, 16:38
8. Čtvrtinu obětí dopravních nehod tvoří senioři. S věkem stoupá riziko, varují odborníci Online ct24.ceskatelevize.cz Zprávy / Politika 4. 10. 2018, 13:37
9. Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů Online pravdive.eu Fake news 4. 10. 2018, 18:23
10. Počet seniorů usmrcených při nehodách roste. Co je ohrožuje nejvíce? Online zpravy.tiscali.cz Zprávy / Politika 4. 10. 2018, 10:51
11. včera Tisk Bruntálský a Krnovský deník 1 Regionální zprávy 4. 10. 2018
12. Tachovský deník; str. 5 Tisk Tachovský deník (+40 dalších) 5 Regionální zprávy 5. 10. 2018
13. Žďárský deník; str. 5 Tisk Žďárský deník (+10 dalších) 5 Regionální zprávy 5. 10. 2018
14. Zlínský deník; str. 5 Tisk Zlínský deník (+8 dalších) 5 Regionální zprávy 5. 10. 2018
15. Svitavský deník; str. 5 Tisk Svitavský deník (+8 dalších) 5 Regionální zprávy 5. 10. 2018
1. Senioři na silnicích (zpět na výpis)

Senioři na silnicích

Senioři na silnicích

Moderátor Marcela Augustová:

78 seniorů zahynulo od ledna do srpna při dopravních nehodách. Proti loňsku se číslo zvedlo o 13 obětí, ve vyšším věku je tak každá čtvrtá. Právě proto se na tuhle skupinu zaměřují 2 celostátní kampaně.

Autor Richard Samko:

Letošní červenec, Bohuňovice na Olomoucku. Vrak auta, ve kterém zahynuli dvě malé děti a jejich prarodiče. 69letý šofér nedal podle policie při odbočování přednost řidiči nákladního auta.

Tomáš Lerch, ředitel dopravní policie:

Jednou z hlavních příčin nehod zaviněných seniory je nesprávný způsob jízdy a někdy i nezvládnutí vozidla.

Autor Richard Samko:

A to byl jeden z hlavních cílů kampaně Jedeme s dobou. Na polygonech si senioři mohli, kromě jiného, vyzkoušet krizové brzdění. Většina tady byla poprvé.

Neuveden:

Brzda, teď.

Ervin Tomiczek, účastník kurzu Jedeme s dobou:

Nějak jsem zblbnul při té první zatáčce, ale jinak by se dalo říct, že jsem to zvládnul.

Autor Richard Samko:

Kurzu se letos zúčastnilo přes 3500 seniorů. Pokračovat mají příští rok.

Jan Šťovíček, prezident, Autoklub ČR:

Je hrozně dobře, že se o sebe starají, že chtějí mít moderní auta, že chtějí mít kvalitní auta a také že chtějí zlepšit své řidičské zkušenosti.

Autor Richard Samko:

Nová kampaň Senior bez nehod taky cílí na řidiče, cyklisty nebo chodce v pokročilém věku. I tady je důvod jasný, rostoucí počet obětí.

Roman Budský, dopravní odborník:

Zatímco v roce 2008 to byl zhruba každý sedmý usmrcený, tak na konci letošního června už to byl každý čtvrtý.

Autor Jiří Šíma:

Nejčastěji chodec, loni 44 obětí, 39 z nich zahynulo v obci. Důvod - nepozornost a lhostejnost. Příklad: pražská čtyřproudová silnice. Zhruba 20 metrů odtud je přechod. Lidi si ale cestu na metro takto zkracují. Z osmi, které jsme natočili, byli čtyři senioři. Je to tady nebezpečné, ale.

Neuvedena:

Já vím, že jezděj auta rychle, no.

Autor Jiří Šíma:

A přesto tudy chodíte.

Neuvedena:

No, protože spěchám.

Autor Jiří Šíma:

Jedna z hlavních tváří kampaně Senior bez nehod, Jaroslava Obermaierová, má i další zkušenosti.

Jaroslava Obermaierová, tvář kampaně Senior bez nehod:

Vidím přechod a jdou mladí lidi a mají sluchátka a já jsem v té křižovatce, už potřebuju zmizet z ní a oni jdou pomaleji než senioři.

Autor Jiří Šíma:

I to má být součástí zhruba 300 interaktivních přednášek v několika obcích, prezentovaných i formou divadelních scének.

(screenshot článku není k dispozici)

2. Senioři na silnicích umírají čím dál více (zpět na výpis)

Senioři na silnicích umírají čím dál více

Senioři na silnicích umírají čím dál více

Statistika BESIP: PRAHA – Je vám 74 a více let? Pokud ano, buďte v silničním provozu mimořádně ostražití! Hrozí vám šestnáctinásobně větší riziko, že na silnici zemřete, oproti lidem ve věku 30 až 49 let! Novou statistiku zveřejnil BESIP, podle něhož alarmujícím způsobem stoupá počet mrtvých seniorů při nehodách. Před deseti lety byl podíl seniorů (nad 65 let) na počtu obětí nehod 15%, o pět let později 20%, loni dosáhl dokonce na 24 %. I proto BESIP rozjel kampaň »Senior bez nehod«, která čítá 300 přednášek. Nebude však cílit jen na starší občany, ale i na mladší ročníky. „Aby si uvědomili specifika seniorů. Půjde také o podporu vzájemné slušnosti na silnici,“ řekl dopravní expert Roman Budský.

Co byste měli vědět?

Řidičů ve věku nad 65 let bylo vloni 1,29 milionu, což je 19 % ze všech řidičů. Senior ve věku 65 až 74 let má 2x vyšší pravděpodobnost smrtelné nehody, senior nad 74 let dokonce 16x vyšší pravděpodobnost. V roce 2030 bude podíl seniorů v populaci dokonce 24 %. Počet obětí tak zřejmě vzroste. Usmrcení lidé ve věku nad 65 let byli vloni nejčastěji chodci (36 %), dále řidiči osobního vozu (25 %), spolujezdci v osobáku (20 %) a cyklisté (14 %).

Deset kilometrů v protisměru urazil 5. září dopoledne po dálnici D1 u Ostravy řidič (85). Způsobil jednu nehodu a pak se otočil v klimkovickém tunelu.

Foto HZS

Strana 6
3. 16x vyšší riziko úmrtí při nehodě (zpět na výpis)

16x vyšší riziko úmrtí při nehodě

16x vyšší riziko úmrtí při nehodě

...a bude hůř DŮCHODCI NAD 74 ZA VOLANTEM?

PRAHA (kon) – V roce 2008 jen 15 procent, o pět let později 20 procent, loni 24 procent a letos (do konce června) alarmujících 25 procent! Tak děsivě stoupá v Česku podíl seniorů z celkového počtu usmrcených osob při dopravních nehodách. Aby nehodovost seniorů snížil, naplánoval BE- SIP 300 přednášek.

Podle statistik z loňského roku jsou se- nioři v silničním provozu ve srovnání s ostatními věkovými skupinami nadprůměrně ohroženi. Důvod? „Jde o zvýšenou fyzickou zranitelnost a také postupný úbytekschopností. psychických a fyzických S narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné,“ říká dopravní expert Roman Budský. Čísla jsou k seniorům nemilosrdná. Je- jich nehody mají fatálnější následky. Dle statistik skončí nehoda jedince ve věku 65 až 74 let s dvakrát vyšší pravděpodobností jako smrtelná než u osob ve věku 30 až 49 let. U osob starších 74 let je tato pravděpodobnost dokonce až 16x vyšší! „Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 75 let vystaveny třikrát většímu rizi- ku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí,“ vysvětluje Budský. Jenže přednáška nepřednáška, BESIP už nyní ví, že bude hůř. Zatímco loni byl podíl seniorů mezi obyvatelstvem v České republice 18 procent, v roce 2030 bude takopočetvý podíl 24 procent. Tím bude i vyšší seniorů-řidičů, než je loňských 19 procent.

NEJČASTĚJI UMÍRALI CHODCI

Usmrcení lidé ve věku nad 65 let v loňském roce byli nejčastěji chodci (36 procent), dále řidiči osobního vozidla (25 procent), spolujezdci v osobním vozidle (20 procent) a cyklisté (14 procent).

SENIOŘI A HAVÁRIE V ČÍSLECH

Ke konci srpna letos zemřelo při dopravních nehodách 78 seniorů, těžce zraněno bylo 315.

Loni při nehodách zahy- nulo 121 seniorů, což bylo 24 procent ze všech usmrcených. Těžce zraněných bylo 501, tedy 21 procent. Řidičů ve věku nad 65 let bylo 1,29 milionu, což je 19 procent ze všech řidičů. V Královéhradeckém kraji loni tvořili se- nioři dokonce 58 procent usmrcených obětí dopravních nehod.

NOVÁ KAMPAŇ »Senior bez nehod« je financován z Fondu zábrany škod. Od letošního září do konce příštího roku se uskuteční přednášky formou divadelních scének spojených s odborným výkladem a audiovizuální prezentací. Do měst a obcí, kde se přednášky neuskuteční, budou distribuovány vzdělávací balíčky. Cílit ovšem nebude jen na starší občany, ale i na mladší ročníky. „Jednak aby si uvědomili specifika seniorů, avšak půjde také o podporu vzájemné slušnosti na silnici,“ řekl Roman Budský.

Víte, že...

...nejrizikovějšími dny pro seniory byly čtvrtky? V roce 2017 bylo ve čtvrtek usmrceno celkem 24 seniorů, což je 30 procent.

PROČ TAKÉ BOURAJÍ...

Zpomalují se jim reakce. Léky otupují jejich smysly. Horší se jim zrak a sluch. Mají omezenou pohyblivost krční páteře. Ochabuje jim svalstvo (mají artritidu). Ve stáří se mění psychika.

Seniory sice pravidelně hlídají lékaři, i tak jich ale řídí stále hodně.

Strana 10
4. Řidiči senioři jsou vychovaní, ale vadí jim počasí a kamiony (zpět na výpis)
Další zdroje: Metro - Brno, Metro - Budějovice, Metro - Hradec Králové, Metro - Ostrava, Metro - Plzeň, Metro - Ústí nad Labem

Řidiči senioři jsou vychovaní, ale vadí jim počasí a kamiony

Řidiči senioři jsou vychovaní, ale vadí jim počasí a kamiony

Senioři umírají na silnicích stále víc.

Není to ale tím, že jsou horší řidiči.

„Jela jsem na kontrolu do Nemocnice Na Bulovce,“ prozradila deníku Metro herečka Jaroslava Obermaierová. Jenže složité křížení pražské magistrály ji navedlo směrem k zoologické zahradě. „Raději jsem se vrátila domů na Žižkov a druhý den mě tam dovezl známý,“ dodává herečka. Jako ilustraci toho, co dnes občas trápí nejen ji, ale i tisíce dalších řidičů seniorů na českých silnicích. I proto se dvaasedmdesátiletá umělkyně stala, spolu s hercem a zpěvákem Jiřím Štědroněm, tváří nové kampaně Stárnout bezpečně – Senior bez nehod, na kterém se podílí BE- SIP, policie a další organizace.

„Nechceme upozorňovat na to, že jsou senioři za volantem nebezpeční, nebo dokonce brzdou provozu,“ vysvětluje Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy pověřený vedením BESIP. Cílem kampaně je podle něho naopak upozornit, že senioři, kam patří lidé nad 65 let, patří k nejohroženějším v silničním provozu. Rok od roku totiž stoupá podíl smrtelných nehod lidí v této věkové kategorii. „Senioři se ale podílejí na celkovém počtu všech dopravních nehod výrazně méně než mladší řidiči,“ řekl deníku Metro ředitel Dopravní policie ČR Tomáš Lerch. „Jsou vychovaní, dodržují pravidla, chovají se za volantem eticky,“ říká šéf dopraváků. „Nárůst intenzity silničního provozu je ale tak obrovský, že ne všichni jsou schopní tento stres dokonale zvládat jako mladší řidiči,“ dodává Tomáš Lerch. Seniory podle dopravního experta

Romana Budského ohrožuje hlavně zvýšená fyzická zranitelnost, postupný úbytek psychických a fyzických schopností. „Náraz, který v autě přežije dvacetiletý člověk bez větších následků, může být pro seniora smrtelný,“ připomíná Budský. Cílem nové kampaně je proto upozornit i mladší účastníky provozu, že k seniorskému věku váhavost a zvýšená opatrnost spojené někdy s nerozhodností patří a že by s ní měli počítat, ne se rozčilovat. „Do konce roku se, vedle mediální kampaně, na mnoha místech uskuteční na tři sta edukativních přednášek,“ říká Budský. Ty nebudou upozorňovat jenom na specifické chování starších řidičů. „Rádi bychom, aby se kampaň stala spíše spojovacím momentem mezi řidiči seniory a mladšími generacemi,“ míní Budský. Aby mladší řidiči nehleděli na seniory jako na překážku provozu. Aby si uvědomili, že starším řidičům dělá větší problémy jízda za zhoršených povětrnostních podmínek, jako větší ohrožení vnímají například hustý kamionový provoz na dálnicích. „Současně ale chceme i samotné seniory upozorňovat na nebezpečí, se kterými se mohou setkat,“ říká šéf dopravní policie Lerch. Přibývá totiž smrtelných nehod nejen seniorů řidičů a chodců, ale i starších cyklistů. Zvláště s přibývající oblibou elektrokol. K největšímu počtu vážných pádů totiž dochází při rychlosti kolem pětadvaceti kilometrů v hodině, kterou dnes elektrická kola běžně jezdí.

Ohrožení cyklisté 24

Tolik procent představoval v Česku podíl seniorů na počtu všech obětí dopravních nehod v roce 2017. Za deset let stouplo toto číslo o skoro deset procent.

4z10

Téměř polovina cyklistů, kteří zemřeli loni, byla starší než 55 let.

Citát

Až čtvrtinu mrtvých na silnicích tvoří mladší řidiči, kteří nemají řidičák déle než pět let.

TOMÁŠ LERCH ŘEDITEL DOPRAVNÍ POLICIE ČR

Autor: PAVEL HRABICA

Strana 10
5. Na silnicích přibývá smrtelných nehod seniorů (zpět na výpis)

Na silnicích přibývá smrtelných nehod seniorů

Na silnicích přibývá smrtelných nehod seniorů

Se stárnutím populace přibývá v Česku dopravních nehod, jejichž oběťmi jsou senioři. Za loňský rok jich zahynulo 121, což byla téměř čtvrtina ze všech smrtelných obětí silničního provozu. „Tato smutná bilance pokračuje i letos, kdy za leden až srpen zemřelo na silnicích 78 seniorů a 315 utrpělo těžké zranění,“ řekl na včerejší tiskové konferenci Tomáš Neřold, pověřený vedením oddělení BESIP ministerstva dopravy. Řidičů ve věku nad 65 let je v České republice už 1,3 miliónu, tedy 19 procent ze všech motoristů. Na celkovém počtu nehod se přitom loni podíleli 28 procenty.

„Dá se očekávat, že podíl seniorů na dopravních nehodách bude nadále růst. Se zvyšujícím se věkem navíc stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné,“ upozornil Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Člověk ve vyšším věku skutečně potřebuje více času, aby si správně vyhodnotil situaci v silničním provozu, a jeho reakce jsou pomalejší. Agentura Echopix proto v září odstartovala kampaň Senior bez nehod. Do konce příštího roku se v jejím rámci uskuteční v celém Česku 300 přednášek formou divadelních scének spojených s odborným výkladem a audiovizuální prezentací. Podílet se na tom budou herci i dopravní experti.

„Když na tuto akci přijde do kulturního domu či kina v průměru padesát lidí, bude v kampani Senior bez nehod při 300 přednáškách přímo osloveno celkem 18 tisíc seniorů. Navíc agentura plánuje i klipy v televizi či na internetu zaměřené nejen na seniory za volantem, ale i na starší chodce a cyklisty,“ informoval Neřold.

Autor: (jn)

Strana 8
6. Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů (zpět na výpis)

Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů

Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů

Nová celostátní preventivní kampaň seniorům poradí, jak se chovat v provozu bezpečně.

Senioři čili osoby ve věku 65+ se na populaci Evropské unie podílejí z 18 procent. Nicméně v důsledku dlouhodobě nízké porodnosti, stárnutí populačně silných ročníků a prodlužování průměrné délky dožití by měl jejich podíl narůst do roku 2030 na 24 % a do roku 2050 pak na 28 %. S tím ovšem souvisí i očekávané zvýšení podílu seniorů na celkovém počtu obětí dopravních nehod. Zatímco aktuálně je čtvrtinový, do roku 2050 by mohl vzrůst na celou třetinu. Problém se týká i České republiky. Ke konci roku 2015 byl podíl seniorů na celkové populaci České republiky zhruba 18 %, do roku 2020 naroste na téměř 21 %, do roku 2030 na 24 % a do roku 2050 na třetinu. Adekvátně tomu roste i podíl seniorů na celkovém počtu obětí nehod. V roce 2008 byl 15%, v roce 2013 20%, v roce 2017 však už 24% a za první polovinu letošního roku již dosáhl jedné čtvrtiny. „Do budoucna se dá očekávat, že podíl osob seniorského věku na celkovém počtu obětí nehod bude i nadále narůstat. Seniory však ohrožují i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. V konečném důsledku pak s narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 75 let vystaveny třikrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí,“ upřesňuje za společnost ECHOpix dopravní expert Roman Budský.

Pokud se jedná o dlouhodobé preventivní kampaně, doposud jako by senioři zůstávali stranou. „Každoročně desítky obětí a stovky těžce zraněných z jejich řad a také vysoké celospolečenské ekonomické ztráty v důsledku nehod s jejich účastí jsou alarmující. Navíc predikce do budoucích let vypovídají o tom, že právě starším občanům je třeba věnovat zvýšenou pozornost. To vše bylo důvodem pro to, aby se naše pojišťovna stala generálním partnerem celostátní preventivní kampaně Senior bez nehod,“ uvádí Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa.

Kampaň Senior bez nehod realizuje společnost ECHOPIX s.r.o. je financována z Fondu zábrany škod. Jejím hlavním cílem je seznámit naše starší spoluobčany s tím, jak se bezpečně pohybovat po silnicích. „Cílit ovšem budeme nejen na ně, ale také na mladší ročníky. I je budeme pravidelně informovat o tom, jak se ke starším osobám v silničním provozu správně chovat. A půjde nejen o bezpečné jednání, ale také o vstřícnost a vzájemnou slušnost. Přece jen silnice jsou společenské prostředí, kde by měla být zachovávána alespoň základní pravidla etiky i etikety,“ vysvětluje Jan Slováček, jednatel společnosti ECHOpix.

Jak bude vlastní kampaň probíhat? Po celé České republice se od letošního září do konce příštího roku uskuteční na 300 edukativních přednášek, a to formou divadelních scének spojených s odborným výkladem a audiovizuální prezentací. Součástí těchto představení bude i hlasovací zařízení v publiku, díky kterému se budou moci senioři interaktivně rozhodovat o vývoji sledovaného děje. To nesporně přispěje k lepšímu pochopení celé problematiky. Do měst a obcí, ve kterých se turné přednášek neuskuteční, budou distribuovány vzdělávací balíčky, které poslouží k edukaci seniorů v režii místních samospráv či klubů seniorů. Součástí projektu bude ovšem i mediální kampaň. Široká veřejnost se s ní bude moci setkat na různých televizních i rozhlasových stanicích, v tisku i na internetu. Spektrum komunikovaných témat bude opravdu široké. Cíleno bude nejen na řidiče automobilů, ale také na seniorské spolujezdce, chodce, cyklisty, cestující prostředky hromadné dopravy. Podrobněji bude hovořeno například o statistikách dopravních nehod a jejich příčinách, o specifikách chování starších řidičů v silničním provozu, o zdravotních prohlídkách šoférů, vlivu nemocí či medikamentů na výkon řidiče, o vybavení moderních automobilů a jak je správně využívat, i o změnách v pravidlech silničního provozu. Řeč bude i o tom, jak se správně chovat jako chodec, jak je to s předností chodců na přechodech, ale také o bezpečné a zdravé cyklistice. Dojde i na to, jak správně cestovat autobusy či tramvajemi.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE .

Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE .

Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů
7. Podíl obětí dopravních nehod v seniorském věku roste (zpět na výpis)

Podíl obětí dopravních nehod v seniorském věku roste

Podíl obětí dopravních nehod v seniorském věku roste

Ilustrační FOTO - Haló noviny

Podíl obětí dopravních nehod v seniorském věku roste

Ke konci srpna letos zemřelo při dopravních nehodách 78 seniorů, těžce zraněno bylo 315. Loni při nehodách zahynulo 121 seniorů, což bylo 24 procent ze všech usmrcených. Těžce zraněných bylo 501, tj. 21 procent. Řidičů ve věku nad 65 let bylo 1,29 milionu, což je 19 procent ze všech řidičů. Na tiskové konferenci k zahájení celostátní kampaně Senior bez nehod to uvedl Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení Besip.

Paralelně k vzrůstajícímu podílu seniorů na celkové populaci roste v posledních letech i podíl usmrcených seniorů. V roce 2008 byl podíl seniorů na počtu obětí nehod 15 procent a o pět let později 20 procent, loni dosáhl 24 procent a za první polovinu letošního roku již dosáhl jedné čtvrtiny. V Královéhradeckém kraji loni tvořili senioři dokonce osmapadesát procent usmrcených obětí dopravních nehod.

Usmrcení lidé ve věku nad 65 let v loňském roce byli nejčastěji chodci (36 procent), dále řidiči osobního vozidla (25 procent), spolujezdci v osobním vozidle (20 procent) a cyklisté (14 procent). Nejrizikovějšími dny pro seniory byly čtvrtek a pátek. "V roce 2017 bylo ve čtvrtek usmrceno celkem 24 seniorů, což je třicet procent," doplnil Neřold.

"Dá se očekávat, že podíl bude nadále narůstat. Seniory však ohrožují i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. S narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 75 let vystaveny třikrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí," uvedl dopravní expert Roman Budský.

Společnost ECHOpix realizuje novou kampaň Senior bez nehod, jež je financována z Fondu zábrany škod. Od letošního září do konce příštího roku se uskuteční zhruba 300 přednášek formou divadelních scének spojených s odborným výkladem a audiovizuální prezentací. Do měst a obcí, kde se přednášky neuskuteční, budou distribuovány vzdělávací balíčky.

Cílit ovšem nebude jen na starší občany, ale i na mladší ročníky. "Jednak, aby si uvědomili specifika seniorů, avšak půjde také o podporu vzájemné slušnosti na silnici," poznamenal Budský.

(čtk)

Jak hodnotíte tento článek? (1 - nejhorší, 7 - nejlepší)

1

Podíl obětí dopravních nehod v seniorském věku roste
8. Čtvrtinu obětí dopravních nehod tvoří senioři. S věkem stoupá riziko, varují odborníci (zpět na výpis)

Čtvrtinu obětí dopravních nehod tvoří senioři. S věkem stoupá riziko, varují odborníci

Čtvrtinu obětí dopravních nehod tvoří senioři. S věkem stoupá riziko, varují odborníci

Senioři patří v silničním provozu mezi nadprůměrně ohrožené skupiny. Loni tvořili dokonce čtvrtinu ze všech usmrcených. Riziko zvyšuje fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických schopností. Změnit tragické statistiky chce nová celostátní kampaň Senior bez nehod.

Podíl obětí dopravních nehod u seniorů roste

Letos od začátku roku do konce srpna zemřelo při dopravních nehodách 78 seniorů, těžce zraněno jich bylo 315. Loni při nehodách zahynulo 121 seniorů, což bylo 24 procent ze všech usmrcených. Těžce zraněných bylo 501, tedy 21 procent. Řidičů ve věku nad 65 let bylo 1,29 milionu, což je 19 procent ze všech řidičů. U příležitosti zahájení celostátní kampaně Senior bez nehod to uvedl Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení Besip.

UDÁLOSTI: Od ledna do srpna zahynulo při dopravních nehodách 78 seniorů

Paralelně k vzrůstajícímu podílu seniorů na celkové populaci roste v posledních letech i podíl usmrcených seniorů. V roce 2008 byl podíl seniorů na počtu obětí nehod 15 procent a o pět let později 20 procent, loni dosáhl 24 procent a za první polovinu letošního roku již dosáhl jedné čtvrtiny. V Královéhradeckém kraji loni tvořili senioři dokonce osmapadesát procent usmrcených obětí dopravních nehod.

Usmrcení lidé ve věku nad 65 let v loňském roce byli nejčastěji chodci (36 procent), dále řidiči osobního vozidla (25 procent), spolujezdci v osobním vozidle (20 procent) a cyklisté (14 procent). Nejrizikovějšími dny pro seniory byly čtvrtek a pátek. „V roce 2017 bylo ve čtvrtek usmrceno celkem 24 seniorů, což je třicet procent,“ doplnil Neřold.

„Dá se očekávat, že podíl bude nadále narůstat. Seniory však ohrožují i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. S narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 75 let vystaveny třikrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí,“ uvedl dopravní expert Roman Budský.

Společnost ECHOpix proto připravila novou kampaň Senior bez nehod. Od letošního září do konce příštího roku se uskuteční zhruba 300 přednášek formou divadelních scének spojených s odborným výkladem a audiovizuální prezentací. Do měst a obcí, kde se přednášky neuskuteční, budou distribuovány vzdělávací balíčky.

Cílit ovšem kampaň nebude jen na starší občany, ale také na mladší ročníky. „Jednak aby si uvědomili specifika seniorů, avšak půjde také o podporu vzájemné slušnosti na silnici,“ poznamenal Budský.

Autor: jh

Čtvrtinu obětí dopravních nehod tvoří senioři. S věkem stoupá riziko, varují odborníci
9. Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů (zpět na výpis)

Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů

Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů

Syřané se bouří proti režimnímu postoji k islámu

Snaha „zatáhnout sunnitský islám do kontrolované hry“ může být pro poválečnou Sýrii jednou z klíčových, obzvláště z hlediska obyvatel oblastí,...

Záhada: Proč výzkumníci vakcín nechtějí být očkováni? Chcete si píchnout pár prasečích virů? Rtuť se dále pumpuje do kojenců. Vakcína proti chřipce: Brutální experiment na lidech. Vědecký konsensus je lež

vysvětluje, proč vzdělané mozky Ameriky (u nás je to stejné) evidentně nechtějí nic mít s "báječnými vakcínami", které přinášejí drastické - a...

Senior bez nehod: Na českých silnicích umírá stále více seniorů
10. Počet seniorů usmrcených při nehodách roste. Co je ohrožuje nejvíce? (zpět na výpis)

Počet seniorů usmrcených při nehodách roste. Co je ohrožuje nejvíce?

Počet seniorů usmrcených při nehodách roste. Co je ohrožuje nejvíce?

Ke konci srpna letos zemřelo při dopravních nehodách 78 seniorů, těžce zraněno bylo 315. Loni při nehodách zahynulo 121 seniorů, což bylo 24 procent ze všech usmrcených. Těžce zraněných bylo 501, tj. 21 procent. Řidičů ve věku nad 65 let bylo 1,29 milionu, což je 19 procent ze všech řidičů. Na tiskové konferenci k zahájení celostátní kampaně Senior bez nehod to uvedl Tomáš Neřold, pověřený vedoucí oddělení Besip.

Paralelně k vzrůstajícímu podílu seniorů na celkové populaci roste v posledních letech i podíl usmrcených seniorů. V roce 2008 byl podíl seniorů na počtu obětí nehod 15 procent a o pět let později 20 procent, loni dosáhl 24 procent a za první polovinu letošního roku již dosáhl jedné čtvrtiny. V Královéhradeckém kraji loni tvořili senioři dokonce osmapadesát procent usmrcených obětí dopravních nehod.

Usmrcení lidé ve věku nad 65 let v loňském roce byli nejčastěji chodci (36 procent), dále řidiči osobního vozidla (25 procent), spolujezdci v osobním vozidle (20 procent) a cyklisté (14 procent). Nejrizikovějšími dny pro seniory byly čtvrtek a pátek. "V roce 2017 bylo ve čtvrtek usmrceno celkem 24 seniorů, což je třicet procent," doplnil Neřold.

"Dá se očekávat, že podíl bude nadále narůstat. Seniory však ohrožují i jejich zvýšená fyzická zranitelnost a také postupný úbytek psychických a fyzických schopností. S narůstajícím věkem stoupá riziko, že zranění utrpěné při nehodě bude smrtelné. Při působení stejné síly jsou osoby ve věku nad 75 let vystaveny třikrát většímu riziku vzniku smrtelného zranění než osmnáctiletí," uvedl dopravní expert Roman Budský.

Společnost ECHOpix realizuje novou kampaň Senior bez nehod, jež je financována z Fondu zábrany škod. Od letošního září do konce příštího roku se uskuteční zhruba 300 přednášek formou divadelních scének spojených s odborným výkladem a audiovizuální prezentací. Do měst a obcí, kde se přednášky neuskuteční, budou distribuovány vzdělávací balíčky.

Cílit ovšem nebude jen na starší občany, ale i na mladší ročníky. "Jednak, aby si uvědomili specifika seniorů, avšak půjde také o podporu vzájemné slušnosti na silnici," poznamenal Budský.

Autor: šar

Počet seniorů usmrcených při nehodách roste. Co je ohrožuje nejvíce?
11. včera (zpět na výpis)

včera

Senior bez nehod

KRNOV

Ve Středisku volného času (SVČ) Krnov se včera odehrála divadelně laděná přednáška Senior bez nehod. Videa a scénky s dopravní tematikou měly poradit, jak i v seniorském věku zůstat aktivním řidičem a jak cestovat po silnicích bez nehod.

Strana 1
12. Tachovský deník; str. 5 (zpět na výpis)
Další zdroje: Benešovský deník, Berounský deník, Boleslavský deník, Bruntálský a Krnovský deník, Chebský deník, Chomutovský deník, Domažlický deník, Děčínský deník, Frýdecko-místecký a Třinecký deník, Jablonecký deník, Jindřichohradecký deník, Karlovarský deník, Karvinský deník, Kladenský deník, Klatovský deník, Kolínský deník, Kutnohorský deník, Liberecký deník, Litoměřický deník, Moravskoslezský deník, Mostecký deník, Mělnický deník, Novojičínský deník, Nymburský deník, Opavský a Hlučínský deník, Plzeňský deník, Prachatický deník, Pražský deník, Písecký deník, Příbramský deník, Rakovnický deník, Rokycanský deník, Sokolovský deník, Strakonický deník, Táborský deník, Ústecký deník, Českobudějovický deník, Českokrumlovský deník, Českolipský deník, Žatecký a Lounský deník

Tachovský deník; str. 5

(textový přepis článku není k dispozici)

… Praha - Ke konci srpna letos zemřelo při dopravních nehodách 78 seniorů, těžce zraněno bylo 315. Loni při nehodách zahynulo 121 seniorů, což bylo 24 procent ze všech usmrcených. Při zahájení kampaně Senior bez nehod to uvedl pověřený šéf Besipu…

Strana 5
13. Žďárský deník; str. 5 (zpět na výpis)
Další zdroje: Blanenský deník, Brněnský deník, Břeclavský deník, Havlíčkobrodský deník, Hodonínský deník, Jihlavský deník, Pelhřimovský deník, Třebíčský deník, Vyškovský deník, Znojemský deník

Žďárský deník; str. 5

(textový přepis článku není k dispozici)

… Praha - Ke konci srpna letos zemřelo při dopravních nehodách 78 seniorů, těžce zraněno bylo 315. Loni při nehodách zahynulo 121 seniorů, což bylo 24 procent ze všech usmrcených. Při zahájení kampaně Senior bez nehod to uvedl pověřený šéf Besipu…

Strana 5
14. Zlínský deník; str. 5 (zpět na výpis)
Další zdroje: Kroměřížský deník, Olomoucký deník, Prostějovský deník, Přerovský a Hranický deník, Slovácký deník, Teplický deník, Valašský deník, Šumperský a Jesenický deník

Zlínský deník; str. 5

(textový přepis článku není k dispozici)

nehodách Praha - Ke konci srpna letos zemřelo při dopravních nehodách 78 seniorů, těžce zraněno bylo 315. Loni při nehodách zahynulo 121 seniorů, což bylo 24 procent ze všech usmrcených. Při zahájení kampaně Senior bez nehod to uvedl pověřený šéf…

Strana 5
15. Svitavský deník; str. 5 (zpět na výpis)
Další zdroje: Chrudimský deník, Hradecký deník, Jičínský deník, Krkonošský deník, Náchodský deník, Orlický deník, Pardubický deník, Rychnovský deník

Svitavský deník; str. 5

(textový přepis článku není k dispozici)

seniorů, těžce zraněno bylo 315. Loni při nehodách zahynulo 121 seniorů, což bylo 24 procent ze všech usmrcených. Při zahájení kampaně Senior bez nehod to uvedl pověřený šéf Besipu Tomáš Neřold. Podíl usmrcených seniorů roste už několik let po…

Strana 5