Novinky v silničním provozu
Změn pro řidiče a majitele vozidel je celá řada
Novela silničního zákona od počátku roku 2024 přinesla kromě novinek v bodovém systému řadu dalších změn. Řídit automobil bude možné již od 17 let, a to pod dohledem zkušeného mentora. Zavádí se také řidičák na zkoušku po dobu dvou let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk řidiče. Řidiči také při cestách po ČR nemusejí mít u sebe řidičský průkaz a osvědčení o registraci vozidla (oboje musí být platné). V rámci digitalizace se kromě jednoduššího získání informací o bodech rozšiřují možnosti elektronického podání nejrůznějších žádostí a získání také dalších informací důležitých pro řidiče i majitele vozidel. Na Portálu dopravy je možné požádat o to, aby řidič byl automaticky informovaný o každém záznamu bodů, tedy změně svého bodového konta, a to prostřednictvím SMS, e-mailu nebo i v portálech veřejné správy. Nově se zavádí také elektronické podání žádosti o změny v Registru silničních vozidel, kde by mělo jít on-line zaregistrovat i nové vozidlo.
Od ledna 2024 máme místo 2 technických průkazů jen jeden. Zrušen byl velký technický průkaz. Malý technický průkaz se obohatí o některé údaje, ostatní technické informace budou dostupné elektronicky a řidič je bude mít vždycky po ruce, třeba ve svém mobilu. K načtení dat z registru silničních vozidel bude stačit zadat číslo registračního dokladu nebo VIN kódu vozidla. Informace budou k dispozici i na Portálu dopravy. Změna dvou průkazů za jeden nový bude postupná, řidiči se tedy nemusí bát žádných povinných návštěv úřadu. U starších vozidel se počítá s tím, že při nejbližším úkonu provedeném na registračním místě se technický průkaz odebere (odeberou se oba doklady) a vydá se doklad nový.
Platí i novinky v oblasti registrace vozidel a evidenčních kontrol. U nich dochází k prodloužení platnosti ze současných 30 dnů na 1 rok, a to bez omezení počtu úkonů. Toto prodloužení platí zpětně i pro již proběhlé evidenční kontroly. Zároveň nebude nutné předkládat protokol o jejím provedení při zápisu vozidla ani při změně vlastníka či provozovatele. Tyto informace si digitální systémy státu předají mezi sebou automaticky. Nově odpadá i dosavadní nutnost absolvovat evidenční kontrolu u některých úkonů. Evidenční kontrolu tak nebude třeba provádět při změně, kdy se provozovatel vozidla stává vlastníkem, typicky po ukončení leasingu vozidla – tedy v případě, kdy má být jako nový vlastník zapsán jeho dosavadní provozovatel.
V rámci změn bude možné požádat elektronicky o třetí značku, např. na nosič kol.
Setkáváme se rovněž s novými dopravními značkami a od března roku 2024 došlo také ke zdražení dálničních známek, kde je nově k dispozici také jednodenní dálniční známka.
Nový bodový systém
Od začátku roku 2024 došlo k novelizaci zákona o provozu na pozemních komunikacích a také k významné úpravě bodového systému. Nově jsou nastavena pravidla, která mají rozlišit závažné přestupky, jež jsou postihovány s větší přísností. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu. Nová podoba bodového systému pamatuje i na aktuální témata, jako je odmítnutí dechové zkoušky na alkohol či blokování provozu nesprávným parkováním.
Dvakrát, třikrát a dost
Až do konce roku 2023 bylo v bodovém systému pět skupin trestných bodů. To je v současné době nahrazeno třemi novými. Dle míry závažnosti přestupku budou řidičům udělovány dva, čtyři nebo šest trestných bodů. Maximální počet trestných bodů v celkovém součtu 12, za které řidič přichází o řidičský průkaz, i nadále zůstává. V případě nejzávažnějších přestupků, za něž je udělováno 6 trestných bodů (například řízení motorového vozidla pod vlivem alkoholu nebo návykové látky), začne současně platit pravidlo tzv. dvakrát a dost. U těch středně závažných (například nepoužití autosedačky při přepravě dětí) pak tzv. třikrát a dost. Pravidlo dvakrát a dost znamená, že pokud řidič dvakrát během tří let spáchá některý z nejzávažnějších přestupků, bude mu odebráno řidičské oprávnění. Pravidlo třikrát a dost pak postihuje řidiče, kteří v průběhu dvou let spáchají středně závažný přestupek třikrát.
Zvýšení pokut u závažných přestupků
Současně s ostatními změnami došlo od ledna 2024 i ke zvýšení sazeb pokut udělovaných za závažnější přestupky. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě, které už nebudou moci být jen symbolické. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut tak, aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu. U závažných přestupků se prodlužuje i doba, po kterou řidič nesmí řídit. V případě překážky v provozu hrozí na místě sankce 2 500 až 3 500 korun ve správním řízení 4 000 až 10 000 korun. Za jízdu pod vlivem návykových látek bude nově pokuta až 25 tisíc. Za odmítnutí zkoušky na alkohol či drogy bude nově hrozit pokuta až 75 tisíc korun, zákaz činnosti až na 3 roky a záznam 6 bodů. Za překročení rychlosti o 40 km/h v obci (nebo o 50 km/h mimo obec) bude nově hrozit pokuta až 25 tisíc korun. Stejně tak za jízdu na červenou a vjezd na železniční přejezdpřes zákaz.
Jak zjistím svůj stav bodů
Počet bodů se dá zjistit pomocí výpisu z karty řidiče. Ten se dá získat na registru řidičů, na pracovišti Czech POINT, případně je možné přihlásit se do Portálu občana a zde potřebnou informaci získat. V současnosti pravděpodobně nejjednodušší způsob bude získání informací o stavu bodů přes Portál dopravy (https://portaldopravy.cz), který od 1. ledna roku 2024 nabízí možnost požádat si o zasílání všech bodových změn prostřednictvím SMS zpráv, případně e-mailem. K odběru notifikací se řidič do této aplikace přihlašuje zdarma pomocí své bankovní identity, mobilním klíčem eGovernmentu, pomocí eObčanky atd.
Příklady přestupků a počet bodů
2 body Překročení rychlosti o méně než 10 km/h, nezastavení vozidla před přechodem pro chodce v případě, kdy je k tomu řidič povinen, parkování na místě pro invalidy.
4 body Překročení rychlosti o 20 km/h v obci (30 km/h mimo obec), opuštění místa nehody, neprodlené nezastavení vozidla při nehodě, neoznámení nehody Policii ČR, neprokázání totožnosti, nepoužití bezpečnostního pásu/autosedačky pro děti, nedání přednosti v jízdě, omezení chodce na přechodu, řízení motorového vozidla bez držení řidičského oprávnění, jízda se zadrženým řidičským oprávněním, ohrožení jiného vozidla při přejíždění z jednoho jízdního pruhu do druhého, jízda na motocyklu bez ochranné přilby, držení telefonu při jízdě.
6 bodů Jízda pod vlivem alkoholu/návykové látky, stav vylučující způsobilost k řízení, odmítnutí testu na alkohol/návykové látky, vjíždění na železniční přejezd přes zákaz, otáčení/couvání/jízda v protisměru na dálnici, porušení zákazu předjíždění, jízda na červenou, nezastavení na pokyn „Stůj“, překročení rychlosti o 40 km/h v obci (50 km/h mimo obec), ohrožení chodce, dopravní nehoda, při které došlo k usmrcenínebo k těžké újmě na zdraví jiné osoby, jízda technicky nezpůsobilým vozidlem.
Doklady budou v elektronické podobě
Od 1. 1. 2024 nově platí, že řidiči nemusejí mít u sebe při cestách po ČR řidičský průkaz a technický průkaz, oboje však musí mít platné. Prokázání totožnosti je na řidiči, lze se prokázat buď občanským průkazem, nebo případně pasem. Povinnost prokázat na výzvu Policie ČR svoji totožnost zůstává. Policie následně na základě údajů, které zjistí z předložené občanky či pasu zkontroluje řidiče i vozidlo v příslušných registrech. Prokázat svou totožnost řidiči také mohou prostřednictvím elektronické občanky v mobilním telefonu. A tzv. „zelená karta“ prokazující pojištění vozidla je také již v elektronické podobě. Pozor, při cestách do zahraničí je zatím stále potřeba mít „papírové“ doklady u sebe.
Od začátku roku 2024 došlo ke změně i u technických průkazů. Místo dvou (tzv. velký a malý techničák) bude nadále již jen jeden. Výměna evi proběhne při první návštěvě úřadu v jiné záležitosti, není třeba speciální návštěva. V novém dokladu budou základní potřebné informace, zbytek bude dostupný elektronicky.
Od 1. 1. 2024 se v ulicích měst či na dálnicích objevují nové značky, O které se jedná?
Bezpečný odstup – dopravní značka je srozumitelnější pro řidiče – 2s – 2 šipky – 2 auta.
Sdílené zóny – mají přinést novou kvalitu veřejného prostoru v dopravních uzlech.
Sdílené zóny mohou být nově zřizovány v rámci urbanistických řešení center měst a obcí za účelem optimálního využití veřejného prostoru všemi uživateli a současně ke zklidnění dopravy. Principy sdílených zón: vzájemná rovnost všech uživatelů prostoru, volný pohyb chodců a cyklistů, zklidnění dopravy, nízká rychlost vozidel, kvalitní stavebně-architektonické řešení uličního prostoru a přednost pro tramvaje.
Začátek a konec sdílené zóny musí být podle § 39b odst. 1 novelizovaného znění zákona č. 361/2000 Sb. označen příslušnými dopravním značkami.
P + D (Park & Drive) – parkoviště pro ty, kteří zaparkují svůj vůz a pokračují jako spolujezdci v jiném autě. Mají být reakcí na nové trendy a plány s výstavbou parkovišť.
Sanitace hygienického zařízení obytných automobilů a obytných přívěsů.
Piktogram e-auta a e-koloběžky (vodorovná i svislá značka): označení nabíječky, parkování.
Nedostatečný průjezdný profil vozovky.
Rovněž se zavádí nové označení aut terénních sociálních služeb, kterým se rozšiřují parkovací možnosti.
Řidičák na zkoušku
Jedná se o jeden z nástrojů, které se zaměřují na začínající řidiče jako rizikovou skupinu účastníků silničního provozu. Nové, začínající řidiče, kteří se dopustili za volantem nějakého závažného přestupku, tak systém z provozu nevyřazuje, ale naopak je jim věnováno více péče, v podobě poskytnutí tolik potřebné praktické, ale i psychologické podpory, aby řízení vozu lépe zvládali.
Řidičský průkaz na zkoušku má motivovat všechny začínající řidiče v prvních dvou letech řízení k bezpečnému chování v silničním provozu, protože je za vybrané nebezpečné přestupky čeká povinnost absolvovat a uhradit si 2 preventivní kurzy. Se začínajícím řidičem, který se závažného přestupku dopustí, bude dále pracováno. Ve speciálním programu v autoškole a v rámci skupinového pohovoru s dopravním psychologem na něj bude preventivně působeno tak, aby si uvědomil rizika závažných porušení pravidel a předcházel krizovým situacím.
Staňte se svým vnukům mentorem
Od začátku roku 2024 je možnost řídit auto od 17 let pod dohledem zkušeného mentora. L17 je alternativa k běžnému systému autoškoly, která umožňuje absolvovat výuku a výcvik v autoškole před 17 lety věku a závěrečné zkoušky již v 17 letech. Následně mladí začínající řidiči L17 a jejich mentoři mohou jezdit v reálném silničním provozu a zdokonalovat znalosti a dovednosti získané v autoškole. Hlavní myšlenkou systému L17 je umožnit mentorům (převážně rodičům) předávat své řidičské zkušenosti i svým dětem a pomoci tak snižovat nehodovost mladých začínajících řidičů.
Jaká osoba může být mentorem?
- Taková, které bylo uděleno řidičského oprávnění pro skupinu B před více než 10 lety,
- je posledních 5 let nepřetržitě držitel řidičského oprávnění pro skupinu B,
- v posledních 5 letech nepozbyla právo k řízení motorového vozidla na
území České republiky a nebyla ve výkonu správního trestu nebo trestu
zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel, - která nemá zadržený řidičský průkaz,
- která nemá v bodovém hodnocení zaznamenán žádný bod.
Režim L17 se zapíše do Evidenční karty mladého řidiče i mentora.
Řidič L17 může mít maximálně 4 mentory.
Mentor by neměl suplovat kvalifikované učitele autoškol, i proto začínající řidič absolvuje tradiční a kompletní výcvik v autoškole. Mentorům je doporučeno, aby se aktivně spolupodíleli na přípravě svých řidičů L17 již v průběhu samotné autoškoly. Ať již ve formě výběru autoškoly, tak dokonce formou návštěvy budoucího mentora v autoškole. Autoškoly ve spolupráci s Asociací autoškol nabízejí kurzy pro mentory mladých začínajících řidičů, kde se mentoři dozví vše podstatné o celém průběhu autoškoly i systému L17. Mentor by měl především zastávat roli rádce a zkušené blízké autority, přes kterou si k řízení vozidla mladý řidič vytvoří uvolněnější vztah, a pod jehož dohledem navykne rutině pohybu v provozu a čerstvě získaným pravidlům z autoškoly.
Pozor na změny v povinném ručení
Od druhé poloviny roku 2014 naplno funguje online výměna dat týkajících se pojištění, a to mezi všemi zainteresovanými subjekty. V databázi České kanceláře pojistitelů tak bude muset být informace o pojištění nejpozději k počátku účinnosti pojistné smlouvy. Odpadne také nutnost mít u sebe na území České republiky tzv. zelenou kartu (a to jak v papírové, tak i digitální podobě), neboť ověřit platnost povinného ručení bude možné v databázi na základě registrační značky vozidla.
Povinnost uzavřít pojistnou smlouvu má namísto vlastníka provozovatelvozidla. Toneznamená, že by povinné ručení přecházelo na řidiče. Provozovatel je osoba, která se „stará o vozidlo“, ve většině případů je shodná s vlastníkem. Například u finančního leasingu se pak jedná o nájemce vozidla. U povinného ručení se také navyšují minimální limity pojistného plnění na 50 milionů Kč ze současného minimálního limitu 35 milionů Kč, a to jak u škody na majetku, tak i u škody na zdraví pro každého zraněného.
Povinné ručení pro elektrokoloběžky i malé traktůrky
Povinnost sjednat povinné ručení se rozšířilo na všechna vozidla s konstrukční rychlostí nad 25 km/h, nebo vozidla s rychlostí nad 14 km/h, pokud jejich hmotnost přesáhne 25 kilogramů. Typicky se tak tato povinnost vztahuje na „rychlé“ koloběžky a třeba i na zahradní techniku. U zahradní techniky a malotraktorů se tato povinnost vztahuje na taková vozidla, která se budou pohybovat po veřejných komunikacích. V případě elektrokoloběžek je při „přečipování“ původní podlimitní rychlosti rozhodující „konstrukční rychlost“ stanovená výrobcem. Nelegální „přečipování“ znamená, že vozidlo není technicky způsobilé provozu a v případě škod hrozí regres ze strany pojišťovny vůči viníkovi. Povinnosti uzavření pojištění odpovědnosti z provozu vozidla pak nepodléhají elektrokola, a to taková, kde motor slouží pouze jako pomoc při šlapání.
Rozšíření asistenčních systémů u nových vozidel
Od července roku 2024 musejí výrobci vybavit nová vozidla celou řadou dalších prvků a asistenčních systémů. Jedním z nich je také systém EDR (z anglického Event Data Recorder, volně přeloženo jako zapisovače údajů o události). Jedná se o zařízení, které slouží k uložení vybraných informací o vozidle v případě, že nastane určitá specifikovaná událost – obecně když dojde k aktivaci airbagů, předepínačů bezpečnostních pásů nebo k překročení zpomalení vozidla o 8 km/h za dobu 300 ms. Samotné EDR je nejčastěji funkcí ACM (z anglického Airbag Control Module, tedy řídcí jednotky airbagů), který je instalován v dobře chráněném prostoru vozidla (obvykle pod jedním z předních sedadel, případně ve středové konzoli) a hraje důležitou roli při záznamu nehodových dat, které shromažďuje z vyhrazených snímačů, rozmístěných po celém vozidle.