Pro řízení vozidla je důležitý i momentální zdravotní stav a fyzická kondice. Zdravotní stav řidičů se nepochybně může podepsat na jejich schopnosti bezpečně se pohybovat v silničním provozu. Nakolik mohou případné zdravotní problémy zvýšit pravděpodobnost účasti na dopravní nehodě? Závěry evropského projektu ElderSafe spolufinancovaného Evropskou komisí naznačují, že řada chorob zvyšuje riziko havárie, a to mnohdy významně, například:

Obvyklé nemoci ve stáří s sebou nesou nutnost pravidelného užívání různých léků. Řada léků však otupuje pozornost nebo prodlužuje reakci řidiče. Mnoho lidí si tak neuvědomuje, že léky mohou být nejen pro řidiče za volantem nebo řídítky motocyklu, či kola nebezpečné. Léky negativně ovlivňují jejich pozornost, schopnost koncentrace, motoriku a koordinaci pohybů, kvalitu zrakového vnímání, zpomalují reakce, navozují spavost či naopak pocity vnitřního napětí nebo dokonce agresivitu, nejednou i pocity zmatenosti či závrati. Tyto léky mají varování před řízením vozidla pod jejich vlivem uvedené v příbalovém letáku. Jednat se ale může také o zcela „běžné“ léky, které jsou prodávány bez lékařského předpisu. A zrádná může být i vzájemná kombinace zdánlivě neškodných preparátů či léků s alkoholem. Lidé si často neuvědomují, že negativní účinek léčiv může přetrvávat ještě řadu hodin po jejich podání. Na nevhodnost užívání některých léků a řízení vozidla by měli upozornit lékaři a také lékárníci při výdeji léků v lékárnách. Každopádně v případě pochybností konzultujte vhodnost jejich užíván s předepisujícím lékařem, který může zvolit třeba i neovlivňující léky. Nejrozšířenějšími prostředky, které snižují pozornost při řízení, jsou například léky proti alergickým reakcím organizmu a na tišení bolestí. Mnohdy však může být důvodem pro neusednutí za volant i banální nachlazení nebo chřipka. I takové obyčejné kýchnutí řidiče vyřadí téměř na tři vteřiny z řízení vozidla, jenž pak navíc musí chvíli koncentrovat rozmazaný zrak. Při rychlosti 60 km/h se stává z vozidla na 50 metrů „neřízená střela“.

Léky je možné rozdělit zhruba do čtyř kategorií – na ty, které nemají na bezpečnost žádný měřitelný vliv; na léky vyžadující opatrnost a pečlivé přečtení příbalového letáku, neboť mohou zvýšit riziko zavinění nehody až o 14 %; na přípravky, které vyžadují vysokou pozornost, zde by řidiči měli jejich užívání konzultovat s lékařem či lékárníkem, neboť zvyšují riziko zavinění nehody až o 30 %; a konečně na medikamenty, které nesmějí řidiči užívat vůbec, při jejich užití narůstá riziko vzniku zaviněné nehody až o 86 %.

Z hlediska bezpečnosti silničního provozu jsou rizikové především léky, jejichž používání je třeba konzultovat s lékařem či lékárníkem. Spadá sem široká škála skupin medikamentů, jejichž potenciál přispět ke vzniku nehody je opravdu vysoký, jedná se například o:

Před lety bývaly v České republice rizikové léky na obalu označovány varovným trojúhelníčkem. Motoristé tak byli účinně varováni před užitím preparátu, který mohl negativně ovlivnit jejich kondici k řízení vozidla. Dnes nezbývá než si povzdechnout nad tím, že tato praxe byla u nás opuštěna. A tak nezbývá nic jiného, než si opravdu pečlivě pročíst příbalový leták, který u léku najdeme, abychom se, kromě informací od lékařů a lékárníků, dozvěděli vše o případných nežádoucích účincích.

S věkem se mění i zrakové vnímání. Nejčastější a nejdříve postřehnutelná změna organismu vlivem věku je kvalita zraku. Vyšetření očí už jen upřesní, do jaké míry je zrak oslaben. Pokud vám tedy lékař doporučí používat při řízení vozidla dioptrické brýle, uposlechněte ho. Zrak je nejdůležitějším orgánem při získávání informací při pohybu v dopravě. Stárnoucí zrak bývá mnohem náchylnější na oslnění. K tomu dochází obvykle v noci od reflektorů protijedoucího vozidla, od některých druhů pouličních lamp, při jízdě proti slunci nebo od jeho odlesků. Zatímco proti slunečnímu oslnění se lze bránit vhodnými slunečními brýlemi, proti oslnění reflektory v noci je to velmi obtížné. Pokud řidič potřebuje při řízení brýle, je vhodné mít v automobilu ještě jedny náhradní. Vlivem věku se také zmenšuje úhel periferního vidění, které je důležité pro vnímání pohybu. Může tak snadno dojít k přehlédnutí předjíždějícího řidiče nebo chodce vstupujícího do vozovky.